Search This Blog

Monday 31 July 2017

Biodataku

Assalammualaikum dan salam sejahtera.Namaku Razi Bin Osman dilahirkan di Hospital Besar Kuala Lumpur pada 7hb Ogos 1981.
Aku dibesarkan di Pulau Pinang di kampung ibuku iaitu Siram Road, Butterworth.
Pendidikan awalku di SRK St.Mark di Butterworth dan mendapat pendidikan menengah di SMK Dato Haji Abdul Kadir,Kepala Batas sehingga tamat tingkatan 6.Walaupun mendapat keputusan yang baik aku tidak menyambung pendidikan di universiti kerana telah mendapat tawaran kerja di Jabatan Peguam Negara,Putrajaya semasa menunggu keputusan STPM berbekalkan kelayakan SPM.Bukan mudah mendapatkan kerja dalam perkhidmatan kerajaan dan rezeki itu tidak aku lepaskan.
Setelah setahun lebih bekerja di Putrajaya aku mendapat tawaran dari Jabatan Laut Malaysia dan aku membuat pelepasan jawatan di Jabatan Peguam Negara untuk bertugas di Jabatan Laut Malaysia sehingga kini.Posting pertama ku adalah di Jabatan Laut Pulau Pinang iaitu tempatku sendiri,sekurang-kurangnya aku dapat berjimat kerana tidak perlu menyewa rumah atau tinggal di kuarter.
Setelah setahun lebih aku ditukarkan pula ke Jabatan Laut Langkawi dimana sebelum ini aku pun tidak pernah menjejaki kaki di Pulau Langkawi dan aku mengambil tidak melepaskan peluang ini...maklumlah still bachelor time tu. Disini akulah bertemu jodoh dengan isteriku Umi Rusidah bt Ramli yang berasal dari Alor Setar.Setelah 11 tahun di Lkawi dan dikurniakan seorang cahaya bernama Iman Rizzwa bin Razi dan permohonanku untuk bertukar ke Kuala Perlis diluluskan , mungkin rezeki anakku juga.
Setelah ditukarkan ke Kuala Perlis impian yang tergantung untuk menyambung ijazah semakin membuak-buak dan alhamdulillah permohonanku diterima masuk ke UUM Sintok.
Kini aku sudah memasuki semester 2 dan tugasan blog ini adalah salah satu tugasan walaupun sebelum ini aku hanya membaca blog orang sahaja.Kini aku sendiri mencipta blog atas tunjuk ajar pensyarahku yang mana pensyarah sentiasa membantu pelajar yang sudah berumur sepertiku.Terima kasih Tuan Tarmizi semoga terus kekal mendidik anak bangsa yang ingin mengubah nasib demi keluarga sepertiku

No comments:

Post a Comment